Muhakeme becerisi, “bireyin kendisine sunulan veya edindiği bilgilerden yola çıkarak, tüm etkenleri düşünüp bir çıkarımda bulunmasıdır” (Goswami, 2010).
Muhakeme yeteneği, problem çözme, karar verme gibi zekânın temel bileşenlerinden birisidir.
Lohman ve Hagen (2003) muhakeme yeteneğini;
- Sözel (sözcük dağarcığı, sözel muhakeme),
- Sayısal (sayı becerisi” ve “sayısal muhakeme),
- Sözel olmayan (uzamsal) şeklinde üçe ayırmaktadır.
Sözel muhakeme sözcükler arasında bağ kurma, metinlerden çıkarımda bulunabilme becerisini, Sayısal muhakeme, sayılardan çıkarımda bulunmayı , Sözel olmayan muhakeme ise görsel ögeler arasında ilişki kurmayı, çıkarımda bulunmayı ifade etmektedir.
Muhakeme hangi alanda olursa olsun tümdengelimsel veya tümevarımsal akıl yürütmeye dayalı olarak gerçekleşir.
Muhakeme yeteneği öğretim ortamında uygun öğretim programları vasıtasıyla artırılabilir (Erbay, 2009; İnal, 2010; Mevarech ve Fridkin, 2006; Pilten, 2008).
PGSPORTS bünyesinde uygulanan spor ve aktivite çalışmaları içerisinde Muhakeme çalışmaları da desteklenmekte, tamamen özel gereksinimli çocuklara uyarlanmış yaş yaş, seviye seviye ilerleme sağlanan hedeflerden oluşan özel bir program uygulanmaktadır